Suhteeni rahaan ja säästövinkkejä

Moikkelis taas!

Olen kirjottanut jo aiemmin postauksen tästä aiheesta, mutta nyt tuli tunne, että olisi hyvä nostaa kissa pöydälle uudestaan ja vähän perusteellisemmin, olihan tuo postaus aika lyhyt. En ole mikään rahankäytön ammattilainen, en todellakaan, mutta myöhemmin kirjoitan muutaman säästövinkin, mikä on hyväksi havaittu.

Suhteeni rahaan on hyvin ristiriitainen. Muistan, kun nuorempana olin todella tarkka rahoistani ja oli kivaa, kun sai sitten X ajan päästä ostaa ihan omilla rahoillaan jotain kivaa. Tuli tosi "aikuinen" olo. Viikkorahaa sain, ja summa iän myötä aina kasvoi. Myös säästäminen on aina kiinnostanut. En ole koskaan ollut esimerkiksi sellainen, että ostelisin joka viikko uusia vaatteita, tai meikkejä yms. yms. Mutta pikaruoka/ulkona syöminen on ollut paheeni niin kauan kuin vaan muistan! Itseäkin aivan hävettää myöntää, miten paljon onkaan kulunut rahaa suoraan sanottuna ihan turhaan. "Muru, en jaksa tehä ruokaa, tilataan pizzaa", "muru, mun tekee mieli Subia", "käytäskö muru Amarillossa?" Niimpä niin...

Ajattelin, että tämä postaus toimisi itsellekin taas ns. "kannustimena" säästämisen kanssa, ja nyt listaankin muutaman idean, mitkä mulla on käytössä tai jotka on työn alla/toiveissa.

1. Ulkonasyöminen - Meillä on nyt sovittu niin, että herkkuja syödään vaan kerran viikossa, viikonloppuna yhtenä päivänä. Vähän on kyllä lipsuttu, mutta parempaan ollaan menossa! 

2. "Köyhän ei kannata ostaa halpaa" - Sanonta pitää hyvin paikkansa. 

3. Hintojen vertailu - Pyrin siihen, että jos saman/korvaavan tuotteen saa jostain halvemmalla, niin otan sen. Varsinkin ns. isommissa ostoksissa. Miksi ostaa ensimmäisestä kaupasta farkut 30€ kun seuraavassa kaupassa ne saattaa olla 10€? 

4. Onko pakko? - Pyrin miettimään, että onko jokin asia pakko saada. Onko se välttämätöntä? Useita ostoksia on jäänyt kauppaan, kun miettii kahdesti. 


5. Uutena juttuna olen nyt alkanut tekemään niin, että kun mulla on kaksi tiliä, niin jos käyttötilillä on vaikka 24,52€, niin siirrän 0,52€ säästötilille "turvaan". Vaatii vähän motivaatiota ja työtä, mutta minulla ainakin toimii.

Onko sulla jotain hyväksi havaittuja säästövinkkejä? 

Kommentit

Suositut tekstit