Anteeksi

Niin tosiaan. Erinäisistä syistä tässä mietin, mitä tarkoittaa sana "anteeksi"? Mitä on anteeksi pyytäminen? Entä anteeksi antaminen?

Voin myöntää, että mun on tosi vaikee pyytää anteeksi, mutta kun pyydän, tarkotan sitä todella. Usein mua ärsyttää ihmiset jotka viljelee sitä sanaa koko ajan ja joka paikkaan! Jotenkin se menettää merkityksensä. Mitä te ootte mieltä? Taas toisaalta on hyvä, että osaa pyytää anteeksi, mutta missä menee raja? Voiko anteeksi pyytää liikaa tai liian usein?

Mä olen sellanen ihminen että yritän sietää mahollisimman paljon negatiivista, kuten esim. mustasukkasuutta, katkeruutta, välinpitämättömyyttä, välittämättä kuitenkaan yhtään. Mutta sitten kun se raja tulee vastaan niin se tulee kunnolla. Sen voi laukasta joku tosi pieni asia ja sit räjähtää. Sillon ei välttämättä enää anteeksipyynnöt riitä..

Tänään sitten se raja tuli vastaan. Kauan padottua mustasukkasuutta, riittämättömyyden tunnetta, vihaa ja osittain myös voimattomuutta. Toisaalta taas pelkoa siitä, uskaltaako sitä päästää ulos. Tämä kaikki laittoi miettimään sanaa 'anteeksi'. Pitäisikö antaa vaan paskan sataa niskaan ja niellä kaikki vai antaa sen purkautua? Päädyin ensimmäiseen.

Mitä teidän mielestä on anteeksi antaminen? Entä pyytäminen? Entä, mitä koko sana edes tarkoittaa?

Kommentit

  1. Yritetään aina Hannan kaa puhua asiosta jos joku ärsyttää ja anteeksiantaminen on todella tärkeä taito. Mun mielestä se on merkki uudesta alusta ja silloin voi (ainakin yrittää) unohtaa asian.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyl hyvä jos puhuu asiat heti halki. Osaisimpa itsekin. Mutta ompa täs aikaa opetella :) anteeksiantaminen onkin ainaki mun kohalla helpompaa kuin mainitsemasi unohtaminen..

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit